The Impact of Parenting on Children's Language Development
Abstract
Fathers and mothers have a very important, even major role in children's growth and development, including early childhood language development, so various stimulations are needed for children to train children's language vocabulary. However, if the parenting style given to the child is not good, it results in language delays and even the child's vocabulary does not increase as the child gets older, then this is very important. Next, the author conducted research on similar things in order to add references for parents and then give children good and appropriate stimulation. The research site at RA Miftahul Huda carries out descriptive qualitative methods to explain the results of the research that has been carried out. Apart from that, to add to the research results, the author made observations with RA Miftahul Huda and then conducted interviews with school principals, teachers and parents who implemented appropriate or inappropriate parenting patterns in terms of providing stimulation for children's language development from an early age.
Downloads
References
Ahnaf Sujana, A., & Wijaya, R. (2022). Strategi Penanaman Karakter Disiplin Melalui Penegakan Tata Tertib dan Pembelajaran PPKn di SMKN 5 Surabaya. Kajian Moral Dan Kewarganegaraan, 11(1), 145–159. https://doi.org/10.26740/kmkn.v11n1.p145-159
Amalia, D. R., Mushodiq, M. A., Mahmudah, M., Azizah, I. N., & Hidayatullah, R. (2022). Peran ayah dalam pendidikan anak masa pandemi pada keluarga wanita karir (Perspektif gender, pendidikan dan psikologi). Yinyang: Jurnal Studi Islam Gender Dan Anak, 17(2), 237–254. https://doi.org/10.24090/yinyang.v17i2.5468
Astriyani, R., Tahir, M., & Salam, M. M. (2023). Penerapan Nilai-nilai Moderasi dalam Kurikulum Merdeka Belajar. Seling: Jurnal Program Studi PGRA, 9(2), 198–204.
Brantasari, M. (2022). Pengaruh Pola Asuh Terhadap Perkembangan Bahasa Anak Usia 4-6 Tahun. Pendas Mahakam : Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 7(1), 18–23. https://doi.org/10.24903/pm.v7i1.1016
Farah, N. (2023). Kekerasan berbasis gender dalam kasus perceraian pada masa pandemi Covid-19 di Kabupaten Cirebon. 18(2), 177–196. https://doi.org/10.24090/yinyang.v18i2.
Fitriani, A. P., Wijayanti, A., & Koesmadi, D. P. (2021). Meningkatkan Kecerdasan Linguistik Anak Usia Dini Dengan Menggunakan Buku Language Smart Kids. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha, 9(2), 270. https://doi.org/10.23887/paud.v9i2.34123
Hasanah, L., Syafira, P., Oktaviani, N., & ... (2023). Manajemen Kurikulum Anak Usia Dini di Taman Kanak Kanak Nurul Hasanah. … Ilmiah Pesona PAUD, 10(1). https://ejournal.unp.ac.id/index.php/paud/article/view/119955%0Ahttps://ejournal.unp.ac.id/index.php/paud/article/download/119955/107370
Imtikhani Nurfadilah, M. F. (2021). Modifikasi Perilaku Anak Usia Dini untuk Mengatasi Temper Tantrum pada Anak. Jurnal Pendidikan Anak, 10(1), 69–76. https://doi.org/10.21831/jpa.v10i1.28831
Kamil, N. (2023). Peningkatan kemampuan koordinasi mata dan tangan anak usia dini melalui kegiatan membatik dengan lilin. Yinyang: Jurnal Studi Islam Gender Dan Anak, 18(1), 165–176. https://doi.org/10.24090/yinyang.v18i1.7069
Karima, N. C., Ashilah, S. H., Kinasih, A. S., Taufiq, P. H., & Hasnah, L. (2022). Pentingnya penanaman nilai agama dan moral terhadap anak usia dini. Yinyang: Jurnal Studi Islam Gender Dan Anak, 17(2), 273–292. https://doi.org/10.24090/yinyang.v17i2.6482
Khalimah, E., & Prasetyo, I. (2022). Penanaman Nilai-Nilai Karakter Anak Usia Dini di Wilayah Sekitar Candi Borobudur. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(6), 5722–5733. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i6.3280
Kusumawati, K. (2022). Meningkatkan Literasi Pada Anak Usia Dini. 62–73. https://doi.org/10.19105/kiddo.v4i2.10204
Mardi Fitri, D. G. R. K. Z. P. (2021). Faktor Penyebab Anak Berkebutuhan Khusus Dan Klasifikasi Abk. Bunayya : Jurnal Pendidikan Anak, 7(2), 40. https://doi.org/10.22373/bunayya.v7i2.10424
Masykuroh, K., Chandrawaty, C., & Mursyidah, I. (2023). Peran Orang Tua dalam Menanamkan Literasi Lingkungan Anak Usia Dini. Seling: Jurnal Program Studi PGRA, 9(2), 162–170.
Mislikhah, S. (2021). Penanaman Nilai-Nilai Karakter Melalui Lagu Anak. GENIUS Indonesian Journal of Early Childhood Education, 2(1), 60–74. https://doi.org/10.35719/gns.v2i1.39
Miyarti, I., & Nurhafizah, N. (2023). Implemenatsi Kegiatan Bermain Cak Bur terhadap Peningkatan Sosial Emosional pada Anak Usia Dini Selama Masa Pandemi. 7(6), 7893–7899. https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i6.5204
Motimona, P. D., & Maryatun, I. B. (2023). Implementasi Metode Pembelajaran Steam Pada Kurikulum Merdeka Untuk Paud. Universitas Negeri Yogyakarta, 7(6), 6493–6504. https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i6.4682
Mulyani, N. (2023). Fenomena sindrom nomophobia dan dampaknya terhadap kualitas kecerdasan majemuk pada anak usia dini. Yinyang: Jurnal Studi Islam Gender Dan Anak, 18(1), 139–164. https://doi.org/10.24090/yinyang.v18i1.8029
Muriyanti, N., Asmawati, L., & Rosidah, L. (2022). Peran orangtua terhadap konsumsi makanan beragam, bergizi, seimbang, dan aman untuk anak usia dini di masa pandemi Covid-19 di Desa Cibojong, Kecamatan Padarincang, Kabupaten Serang, Banten. Yinyang: Jurnal Studi Islam Gender Dan Anak, 17(2), 163–180. https://doi.org/10.24090/yinyang.v17i2.5116
Nurkhafifah, S. D., Nadhifah, A., Kurniawan, E. D., & Yogyakarta, U. T. (2023). The Impact of Egocentric Parenting Patterns on Children in. 3(December), 143–154. https://doi.org/10.14421/joyced.2023.32-06
Pratisiya, V., Pantes, A., Fahira, S., Musa, D. T., Alamri, A. R., & Mutmainnah, M. (2023). Perubahan kontruksi sosial dalam pembagian kerja domestik: Studi hubungan antara suami istri keluarga modern. Yinyang: Jurnal Studi Islam Gender Dan Anak, 18(2), 197–222. https://doi.org/10.24090/yinyang.v18i2.
Ramona, E., Angraini, P., & Amin, A. (2023). Perspektif kesetaraan gender Husein Muhammad terhadap Sexual and Reproductive Health and Rights ( SRHR ). 18(2), 223–244. https://doi.org/10.24090/yinyang.v18i2.
Rani Santika, F. D. (2023). Implementasi Profil Pelajar Pancasila sebagai Pendidikan Karakter di Sekolah Dasar. Jurnal Abdi Ilmu, 7(6), 6641–6653. https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i6.5611
Saadah, L., Setiyoko, D. T., & Mumpuni, A. (2020). Kajian Tentang Pendidikan Karakter Pada Sekolah Ramah Anak Untuk Siswa Kelas V. Jurnal Riset Pendidikan Dasar (JRPD), 1(2), 47–53. https://doi.org/10.30595/.v1i2.8506
Sarah, S. (2023). Systematic Literature Review: Riset pelecehan seksual pada anak di Indonesia. Yinyang: Jurnal Studi Islam Gender Dan Anak, 18(2), 327–344. https://doi.org/10.24090/yinyang.v18i2.
Sum, T. A., & Bora, I. F. R. (2023). Penanganan Kekerasan Mental Anak (Konteks Kekerasan Mental Anak Usia Dini selama Covid-19). Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(2), 1696–1709. https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i2.4030
Ulfadhilah, K. (2022). MENGATASI KEJENUHAN ANAK DALAM MASA PANDEMI. 4(1).
Ulfadhilah, K. (2023). Penanaman Perilaku Hidup Bersih dan Sehat Berbasis Layanan Holistik Integratif. 7(3), 3314–3322. https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i3.4413
Usman, M., Yusuf, N., & Khafidah, W. (2022). Strategi Meminta Secara Verbal Anak Usia Dini Usia 6 Tahun. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(4), 3267–3277. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i4.2245
Zulfitria, Z., & Fadhila, N. (2021). Meningkatkan Kecerdasan Linguistik Melalui Metode Mendongeng. Instruksional, 3(1), 77. https://doi.org/10.24853/instruksional.3.1.77-86
Copyright (c) 2024 Khairunnisa Ulfadhilah, Salsabila Dwi Nurkhafifah

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.