Interactive Learning Media Wordwall to Improve Motivation and Geography Learning Outcomes

  • Diyah Wahyu Setyoningtyas Universitas PGRI Madiun
  • Nurhadji Nugraha Universitas PGRI Madiun
Keywords: Media Pembelajaran Interaktif, Wordwall, Motivasi, Hasil belajar, Geografi

Abstract

This study examines the application of interactive learning media Wordwall to improve motivation and geography learning outcomes in grade XI-9 students of SMA Negeri 1 Barat, Magetan Regency. Using the Classroom Action Research (CAR) method of the Kemmis and McTaggart model, the study was conducted in three stages: pre-cycle, cycle I, and cycle II. The results showed an increase in learning motivation from 39.72% (pre-cycle) to 57.91% (cycle I) and 80.69% (cycle II). Student learning outcomes also increased with classical completeness from 58.33% (pre-cycle) to 69.44% (cycle I) and 83.33% (cycle II). The application of Wordwall successfully changed the learning paradigm from "learning because you have to" to "learning because you want to" by creating a fun competitive atmosphere through challenges and educational games. This study proves the effectiveness of Wordwall as an alternative learning media to overcome boredom and increase student engagement in geography learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aini, A. N., & Rulviana, V. (2023). UPAYA MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR DAN PEMAHAMAN KONSEP IPS SISWA MELALUI MEDIA GAME INTERAKTIF WORDWALL. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(1), 1038–1049. https://doi.org/10.23969/JP.V8I1.7984
Ali, A., Maniboey, L. C., Megawati, R., Djarwo, C. F., & Listiani, H. (2024). Media Pembelajaran Interaktif : Teori Komprehensif dan Pengembangan Media ... - Aisyah Ali, Lidwina Cornelia Maniboey, Ruth Megawati, Catur Fathonah Djarwo, Hanida Listiani - Google Buku. PT. Sonpedia Publishing Indonesia. https://books.google.co.id/books?hl=id&lr=&id=cXsZEQAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA1&dq=teori+media+belajar+interaktif&ots=Ezc4TteRQO&sig=Wrjgafrv6Iad200U_Qb3EmoBs2U&redir_esc=y#v=onepage&q=teori media belajar interaktif&f=false
Ardiani, K. E. (2022). Multimedia Pembelajaran Interaktif Berorientasi Teori Belajar Ausubel pada Muatan IPA Materi Sumber Energi. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 6(1), 26–35. https://doi.org/10.23887/JPPP.V6I1.45159
Asrori, & Rusman. (2020). Classroom Action Reserach Pengembangan Kompetensi Guru. In Pena Persada.
Fadalena, T., Sahrina, A., & Aini, Z. N. (2025). Pengaruh model creative problem solving terhadap kemampuan memecahkan masalah dan motivasi belajar pada mata pelajaran Geografi. Jurnal Praksis Dan Dedikasi Sosial, 8(1), 70–86. https://doi.org/10.17977/UM022V8I12025P70-86
Fidya, I., Romdanih, R., & Oktaviana, E. (2021). Peningkatan Hasil Belajar IPS Melalui Media Game Interaktif Wordwall. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan STKIP Kusuma Negara III, 219–227. https://jurnal.stkipkusumanegara.ac.id/index.php/semnara2020/article/view/1301
Iswayuni, D., Adyatma, S., & Rahman, A. M. (2020). Hubungan Motivasi Belajar dengan Hasil Belajar Geografi Siswa SMA Negeri 1 Kurau dan SMA Negeri 1 Bumi Makmur. JPG (Jurnal Pendidikan Geografi), 6(2). https://doi.org/10.20527/JPG.V6I2.7739
Judijanto, L., Mata, R., & Putra, H. R. F. (2025). Transformasi Digital di Dunia Pendidikan: Integrasi Teknologi dalam Kurikulum Sekolah. Jurnal Ilmiah Edukatif, 11(1), 37–46. https://doi.org/10.37567/JIE.V11I1.3569
Junarti, & Purwati, G. A. R. (2020). Faktor Penyebab Kejenuhan Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Geografi Kelas XI IPS di SMA Negeri 6 Palu. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 17(1), 1–15.
Juneva, A., Juneva, A., Jorgi, J., Julita, J., Dawa, D., & Mirna, M. (2025). PERAN INOVASI TEKNOLOGI DALAM MENINGKATKAN KUALITAS PEMBELAJARAN DI ERA DIGITAL. JIP: Jurnal Ilmu Pendidikan , 3(4), 117–123. https://jutepe-joln.net/index.php/JURDIKAN/article/view/14
Kusnadi, E., & Azzahra, S. A. (2024). Penggunaan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Wordwall dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik Pada Mata Pelajaran PPKn di MA Al Ikhlash Padakembang Tasikmalaya. Jurnal Dimensi Pendidikan Dan Pembelajaran, 12(2), 323–339. https://doi.org/10.24269/dpp.v12i2.9526
Latifa, R., & Dewi, R. M. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Wordwall pada Mata Pelajaran Ekonomi. Innovative: Journal Of Social Science Research, 4(1), 8362–8376. https://doi.org/10.31004/INNOVATIVE.V4I1.8738
Ledoh, C. candra, Judijanto, L., Hartati, T., Apriyanto, A., Wijayani, W., & Pamangin, F. H. (2025). Pendidikan Abad 21:: Menyambut Transformasi Dunia Pendidikan di Era Society 5.0. In PT. Sonpedia Publishing Indonesia. https://books.google.co.id/books?hl=id&lr=&id=_QlLEQAAQBAJ&oi=fnd&pg=PR1&dq=Perkembangan+teknologi+dalam+dunia+pendidikan+&ots=HlZX27LZSo&sig=Or0b1XQ_mGs0vILIF67mKH4KDdI&redir_esc=y#v=onepage&q=Perkembangan teknologi dalam dunia pendidikan&f=false
MR, R. G., Kurnisar, K., & Mutiara, T. M. (2024). Penggunaan Aplikasi Wordwall untuk Meningkatkan Hasil Belajar Mata Pelajaran PPKn Kelas XI SMA. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 10(1), 52–60. https://doi.org/10.31949/EDUCATIO.V10I1.6652
Nanda Aprilia, P., Mutiara Elya, R., Wulandari, S., Julianto, I. R., Guru, P., Dasar, S., & Raya, U. T. (2025). Peran Guru dalam Memaksimalkan Literasi Teknologi pada Pembelajaran Bahasa Indonesia di Sekolah Dasar. Jurnal Cahaya Edukasi, 3(1), 19–23. https://doi.org/10.63863/JCE.V3I1.14
Noftariani, S. (2023). INTEGRATING GAME-BASED LEARNING OF WORDWALL IN TEACHING AT THE RIGHT LEVEL TO IMPROVE STUDENTS’ MOTIVATION (A CLASSROOM ACTION RESEARCH). Proceedings of UNNES-TEFLIN National Conference, 5, 613–617. https://proceeding.unnes.ac.id/utnc/article/view/2648
Olisna, O. (Olisna), Zannah, M. (Milhatun), Sukma, A. (Auliani), & Aeni, A. N. (Ani). (2022). Pengembangan Game Interaktif Wordwall untuk Meningkatkan Akhlak Terpuji Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(3), 4133–4143. https://doi.org/10.31004/BASICEDU.V6I3.2737
Pamungkas, Z. S., Randriwibowo, A., Nur, L., Wulansari, A., Melina, N. G., & Purwasih, A. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Wordwall Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas VII SMP Negeri 4 Gunung Sugih. SOCIAL PEDAGOGY: Journal of Social Science Education, 2(2), 135–148. https://doi.org/10.32332/SOCIAL-PEDAGOGY.V3I1.4316
Rahma, N. A., Soekamto, H., & Masruroh, H. (2024). Model Probing Prompting Menggunakan Media Virtual Reality Materi Mitigasi Bencana untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Geografi SMA. Journal of Education Action Research, 8(1), 1–10. https://doi.org/10.23887/JEAR.V8I1.67448
Safitri, D., Awalia, S., Sekaringtyas, T., Nuraini, S., Lestari, I., Suntari, Y., Marini, A., Iskandar, R., & Sudrajat, A. (2022). Improvement of Student Learning Motivation through Word-Wall-based Digital Game Media. International Journal of Interactive Mobile Technologies (IJIM), 16(06), 188–205. https://doi.org/10.3991/IJIM.V16I06.25729
Utama, S. S., Pamungkas, A. L. A., Latifah, S. N., Salimi, M., & Saputro, I. (2024). Penerapan Media Wordwall untuk Meningkatkan Hasil Belajar Bahasa Indonesia Siswa Kelas 4 SD Negeri Bayan Surakarta. SHES: Conference Series, 7(4), 2588–2593.
Utomo, P., Asvio, N., & Prayogi, F. (2024). Metode Penelitian Tindakan Kelas (PTK): Panduan Praktis untuk Guru dan Mahasiswa di Institusi Pendidikan. Pubmedia Jurnal Penelitian Tindakan Kelas Indonesia, 1(4), 19. https://doi.org/10.47134/ptk.v1i4.821
Published
2025-11-12
How to Cite
Setyoningtyas, D., & Nugraha, N. (2025). Interactive Learning Media Wordwall to Improve Motivation and Geography Learning Outcomes. Jurnal Paradigma, 17(2), 123-135. https://doi.org/10.53961/paradigma.v17i2.324
Section
Articles