Cooperative Script Learning Model as an Effort to Increase Interest and Learning Outcomes in Science
Abstract
Social studies subjects in grade IV of SDN 2 Tanjunggunung face the problem of low interest and student learning outcomes. Students tend to be passive in learning because of the teacher-centered approach. This study applies the Cooperative Script learning model to overcome these problems. Classroom Action Research was conducted during the 2024/2025 semester involving 20 grade IV students. The implementation of the research uses two cycles, each consisting of planning, action, observation, and reflection. Data collection through observation, questionnaires, and tests. Data analysis used descriptive techniques with a percentage formula. In the first cycle, teacher activity reached 77.08%, student learning interest 70.75%, and learning outcomes 75.9%. Cycle II showed an increase in teacher activity of 100%, student learning interest of 84.25%, and learning outcomes of 85.1%. Students become more active in asking questions, confidently answering, and able to work well together. Cooperative Script is proven to be able to create a fun learning atmosphere and increase students' understanding of IPAS materials
Downloads
References
Aji, R. H. S. (2021). Penelitian Tindakan Kelas. In Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia: Vol. VI (Issue 1).
Ansya, Y. A. (2023). Upaya Meningkatkan Minat dan Prestasi Belajar Siswa Kelas IV Sekolah Dasar pada Pembelajaran IPA Menggunakan Strategi PjBL (Project-Based Learning). Jurnal Ilmu Manajemen Dan Pendidikan, 3(1), 43–52. https://doi.org/10.30872/JIMPIAN.V3I1.2225
Azizah, Y., Febriani, A., Chaniago, S., & Setiawati, M. (2022). Peningkatan Minat Siswa Dalam Mapel Geografi Dan Peran Guru Terhadap Motivasi Belajar Siswa Kelas Xi Sman 1 X Koto Singkarak. Jurnal Eduscience, 9(2), 505–514. https://doi.org/10.36987/jes.v9i2.3006
Candra, O., Tri, D., Yanto, P., & Imam, N. (2020). APLIKASI MODEL PEMBELAJARAN COOPERATIVE SCRIPT UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA PADA MATA DIKLAT MENGGUNAKAN HASIL PENGUKURAN. Perspektif Pendidikan Dan Keguruan, 11(2), 17–22. https://doi.org/10.25299/PERSPEKTIF.2020.VOL11(2).5393
Handayani, L. (2022). Peningkatan motivasi dan hasil belajar perubahan wujud benda melalui metode Cooperative Script siswa. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dan Humaniora, 129–140.
Imanuddin, N. (2020). Model Pembelajaran Cooperative Script Sebagai Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Geografi Materi Bumi Sebagai Ruang Kehidupan. Attractive : Innovative Education Journal, 2(1), 189–205. https://doi.org/10.51278/AJ.V1I2.11
Lukman, S., Rindarjono, M. G., & Karyanto, P. (2016). Pengaruh model pembelajaran kooperatif tipe jigsaw dan stad terhadap hasil belajar geografi ditinjau dari motivasi belajar siswa kelas VIII SMP Negeri 1 Jatinom Klaten tahun pelajaran 2013 / 2014. Jurnal GeoEco, 2(2), 114–127. https://jurnal.uns.ac.id/GeoEco/issue/view/858
Mahdalena, S., & Sain, M. (2020). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa melalui Penerapan Model Pembelajaran Cooperative Script pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial Kelas VA Siswa Sekolah Dasar Negeri 010 Sungai Beringin. ASATIZA: Jurnal Pendidikan, 1(1), 118–138. https://doi.org/10.46963/asatiza.v1i1.63
Milya Sari. Asmendri. (2020). Model Pembelajaran Cooperative Script dalam Mendorong Aktivitas Belajar IPA-Fisika. Natural Science, 6(1), 41–53.
Nurhayati, H., & , Langlang Handayani, N. W. (2020). Jurnal basicedu. Jurnal Basicedu,. Jurnal Basicedu, 5(5), 3(2), 524–532. https://journal.uii.ac.id/ajie/article/view/971
Panjaitan, M. (2018). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN COOPERATIVE SCRIPT UNTUK MENINGKATKAN PRESTASI BELAJAR SISWA DALAM MATA PELAJARAN IPS DI KELAS III SDN 106162 MEDAN ESTATE Martiana. ELEMENTARY SCHOOL JOURNAL, 08(01).
Purba, F. J. (2018). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Dengan Metode Demonstrasi. INPAFI (Inovasi Pembelajaran Fisika), 6(3). https://doi.org/10.24114/inpafi.v6i3.11115
Rahma, A., Nugraheni, A., Sagita, R., & Aprilyana, D. (2024). Permasalahan Dalam Pembelajaran Kurangnya Minat Belajar. Jurnal Pendidikan Sosial Dan Konseling, 2(3), 1056–1060.
Rosiyani, A. I., Salamah, A., Lestari, C. A., Anggraini, S., & ab, W. (2024). Penerapan Pembelajaran Berdiferensiasi dalam Kurikulum Merdeka pada Pembelajaran Ipas Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(3), 10–10. https://doi.org/10.47134/PGSD.V1I3.271
Saragih, L. E., & Tarigan, R. (2016). PERBEDAAN HASIL BELAJAR SISWA DENGAN MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF SCRIPT DAN PROBLEM BASED INSTRUCTION PADA MATERI POKOK SISTEM EKSKRESI MANUSIA. JURNAL PELITA PENDIDIKAN, 4(2), 148–152.
Silalahi, L., Angelia Purba, N., Saut Raja Sihombing, P., Guru Sekolah Dasar, P., & Keguruan Dan Imu Pendidikan, F. (2024). Pengaruh Metode Belajar Cooperative Script Terhadap Hasil Belajar IPA Kelas V SD Negeri 091609 Sinaksak. Innovative: Journal Of Social Science Research, 4(1), 3547–3560. https://doi.org/10.31004/INNOVATIVE.V4I1.8301
Srijayarni, E., Pandang, A., & Latif, S. (2024). Problematik Kepercayaan Diri Rendah Siswa Dan Penanganan : Studi Kasus pada Siswa di Sekolah Menengah Atas di Kabupaten Pangkep. Pinisi Journal of Art, Humanity & Social Studies, 4(2), 162–176.
Utomo, P., Asvio, N., & Prayogi, F. (2024). Metode Penelitian Tindakan Kelas (PTK): Panduan Praktis untuk Guru dan Mahasiswa di Institusi Pendidikan. Pubmedia Jurnal Penelitian Tindakan Kelas Indonesia, 1(4), 19. https://doi.org/10.47134/ptk.v1i4.821
Copyright (c) 2025 Utamaji Utamaji, Moh. Rifai

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


4.png)
4.jpg)

.png)







